Könsdiskriminering

Kvinnor tjänar mindre, sure. Det tycker många är könsdiskriminerande, (jag får sätta det ordet på ctrl+c, ctrl+v) även jag. Utför kvinnorna samma arbete i samma utsträckning som männen så är det för mig en självklarhet att det ska vara samma siffror på lönespecefikationen.

Jag och förmodligen många andra får känslan av att det ständigt är kvinnorna som behandlas orättvist och att det är så synd om dem hit och dit. Visst, till viss del!
Men är det något som är könsdiskriminerande är det alla "dejtinglinjer" dit man kan ringa om man vill "snacka med en het kille", eller tjej för den delen. Här kommer det sjuka. För att ringa ett nummer av den här sorten är man som man tvungen att punga cirka 20:-/minut medan kvinnor ringer gratis! Vad är det för något!? Varför ska det i runda slängar vara 20 gånger dyrare för en kille att ta kontakt med en tjej än tvärtom?

När jag var yngre och man var snäppet för omogen och barnslig så hade jag och mina polare som favoritsyssla att ringa till en dejtinglinje som heter "one-to-one" - som tjejer. Fråga mig inte vad vi fick ut av det, det var förmodligen lite "förbjudet" och hela den biten.
Jag kan inte föreställa mig hur arg jag hade blivit om jag som kille hade lagt ut, säg 200:- på att snacka med en liten kille, eller nej förlåt, pojke(!) på 12 år med förställd röst istället för en mogen kvinna på 25, 30 år som man faktiskt ringer för att prata lite "allvar" med. Om jag säger såhär, vi killar är sjuka! Vi hörde både det ena och det andra i den där telefonen..

Det jag vill komma fram till är i vilket fall att; Varför ska det kosta 20 gånger mer för en kille att ta kontakt med en tjej än tvärtom? Sure, företaget tjänar på det eftersom killar är mer desperata än tjejer. Men saken som sådan är helt förvriden.


Jag vet hur du känner dig..

Kommentarer
Postat av: Olivia

Du är sugen på att använda linjen eller?

2009-09-09 @ 20:48:32
Postat av: Anonym

20kr/minut jämfört med 0kr/minut är i runda slängar oändligt många gånger mer.

2009-09-09 @ 20:58:55
Postat av: Olivia

Men vet ni hur dyrt tamponger är då? Där kan vi snacka om att kvinnor/tjejer får pröjsa mer!

2009-09-10 @ 14:18:04
Postat av: Anonym

Men vet ni hur dyrt tamponger är då? Där kan vi snacka om att kvinnor/tjejer får pröjsa mer!

2009-09-10 @ 14:18:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0